tisdag 7 oktober 2008

Värmande höstgryta !

En doft av Marocko spred sig genom huset när Mannen lagade söndagsgryta i helgen. Receptet nedan kan varieras efter vad du har hemma. Nästa gång kan jag tänka mig lite rivet apelsinskal och kanske låter jag en kanelstång koka med. Efter sommarens utsvävningar försöker vi hålla en GI-diet och serverar kokta grönsaker till grytan istället för potatis eller ris.


Högrev, Gul lök, Vitlök, Paprika, Chili, Krossade tomater, 2 msk spiskummin, 1 msk kardemumma, Salt& Peppar, En nypa socker,
1 köttbuljongtärning, 1 dl vatten,
1 burk kikärter (Zeta´s ekologiska till exempel)


Tärna köttet till lagom grytbitar och stek på hög värme så bitarna blir brynta, men inte genomstekta. Häll över köttet i en gjutjärnsgryta.

Fräs lök och vitlök och häll i grytan. Tillsätt strimlad paprika, en burk krossade tomater, eventuell chili och kryddorna. Salta och peppra efter egen smak. Lägg i en buljongtärning och slå på en dryg dl vatten. Tillsätt en nypa socker för att runda av syran från tomaterna.

Låt grytan puttra under lock tills köttbitarna nästan ramlar isär av sig själva. Tillsätt kikärtorna och låt dem koka med en halvtimme.


Det bästa av allt -Grytan smakar ännu bättre dagen efter…..

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej hej!

Tänkte höra om det finns någon chans att du kan ge mig något bra recept på lunch att käka på jobbet. Är nämligen rätt trött på gorbys och varma koppen. Har t o m kastat ihop en tävling bara för att få nya idéer och inspiration. Delta gärna om du har tid och lust:

http://www.valkommen.se/article-1225222991.html

Leffe

Alex sa...

Hej Leffe!
Den första tanke som slår mig är den gamla sanningen att TID ÄR PENGAR. Innan du sätter dig vid TV:n med en bra film roddar du ihop min höstgryta som sedan får puttra snällt medan du vilar upp dig. Gör fler portioner av middagsmaten och ta med till jobbet. Har du frys kan du ju mellanlanda lådan där så slipper du äta samma mat flera dagar på raken. Jag ska ta mig en titt på din tävling och hoppas vara inspirerad för att delta.
Alex