måndag 29 september 2008

Oktober i min trädgård

Innan jag "blev med trädgård" var sommaren och utomhussäsongen alltid så kort. Numer startar den i månadsskiftet februari/mars och pågår till slutet av oktober, om inte början av november. Vissa trädgårdsmästare hävdar att året har inte bara fyra utan sju årstider och jag är benägen att hålla med. Vårvinter, vår, försommar, sommar, förhöst, höst och tillslut vintern som varar från december till slutet av februari. Ser man året ur det perspektivet är vintern varken lång eller trist, snarare en kort paus för att planera kommande rekordskördar och prunkande blomsterprakt.

På hösten vill de allra flesta göra färdigt inför vintern och i sin iver att bli färdig städar och röjer man för full kraft. Problemet är man berövar växterna deras naturliga skydd mot barmarksfrost och väta vilket gör att de får det svårare att övervintra. Mitt tips är att låta perennerna vissna ner i egen takt och låta dem vara till våren. Löven på gräsmattan kör jag över med gräsklipparen och sedan får maskarna ta över. Har man väldigt mycket löv räfsas de med fördel in under träd och buskar för att ge vinterskydd. Det som inte förmultnat till våren är ett välkommet tillskott i komposten. Jag gör min storstädning på våren när trädgårdslusten är som störst och energin på topp.

Efter en dag i trädgården med halsduk och vantar är väl en mustig väldoft från en puttrande gryta det man drömmer om? Klassiker som Bouef Bourgignon , Biff Stroganoff, Gulasch och Chili con Carne sköter sig mer eller mindre själv och man får tid till annat. Jag är väldigt förtjust i orientens smaker med doft av kardemumma, kanel, spiskummin, koriander, mynta och chili. Man blir varm till både kropp och själ.

Inga kommentarer: